Friday, March 9, 2007

Om tid

Måste dela med mig av ett resonemang som en student på en av mina kurser förde kring tidsuppfattning...
Punkttid...där uppfattar människorna att tiden går fortare när man gör något som ger adrenalin...exvis jagar mm medan sitta och samtal runt elden då går tiden långsamt...Ofta är detta ursprungsbefolkningar som inte kan relatera till framtid och dåtid utan det som sker det sker nu. Jag kan sympatiser med den uppfattningen...Visst är det så att tiden går fortare när man gör något som uppslukar en totalt...Men när man bara har triviala tråkiga saker att göra så segar sig tiden fram...
Nästa begrepp var cirkulärtid, som många i Asien tillämpar...allt är ett kretslopp, även kallat polykronisk tid, vilket gick att jämföra med polyteism...att tillbedja flera gudar, vilket många gör där också...
Medan vi här i väst lever efter linjärtid...Vi föds och vi dör...och däremellan planerar vi vad vi ska göra sedan...
Alltså mitt fredagsråd till dig, lev nu, gör det du vill göra...planera med måtta...och det du gör gör det riktigt intensivt så att du glömmer både tid och rum.
Själv ska jag både sjunga, dansa och dricka drinkar i helgen...för att få tiden att gå!

No comments: