Wednesday, September 17, 2008

CSR i affärsutvecklingsprocessen

Den grundläggande idéen med CSR är att företag av fri vilja vill vara med och medverka till ett bättre samhälle. Det handlar om att visa respekt för mänskliga rättigheter, att behandla medarbetare, kunder och leverantörer på ett rättvist sätt, samt att vara en god samhällsmedborgare och värna om miljön.

Detta låter ju bra. Men i det dagliga värvet är det inte alltid lätt att se hur detta är något som direkt berör din verksamhet. Varför ska du som medarbetare, ledare eller företagare bry dig om annat än att se till att verksamheten går med vinst, eller kanske till och med vinstmaximera?

Det finns flera konkurrensfördelar med ett aktivt CSR-arbete. Ett aktivt och långsiktigt CSR-arbete bygger och stärker företagets varumärke, det lockar nya kunder, skapar lojala kunder och leder till en förbättrad trovärdighet för företaget

Sitter o skapar grundkurs, fortsättnings och fördjupningskurs inom ämnet. Har ju trots allt lite erfarenhet på området.

No comments: